مقدمه:
در راستای اهمیت توسعه همهجانبه فضاهای آموزشی و فرهنگی و با هدف ایجاد بسترهای مناسب برای رشد و خلاقیت کودکان و نوجوانان، جمعی از مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی با حضور در ادارهکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، با مهندس رضا مظهری، سرپرست این ادارهکل، دیدار و گفتوگو کردند. این نشست نشاندهنده نگاه فرهنگی به ساخت فردای روشن و همکاریهای آتی دو مجموعه است.
توسعه فضاهای فرهنگی-آموزشی و همافزایی برای آینده
در این نشست، موضوعات مهمی در خصوص تلفیق رویکردهای فرهنگی و عمرانی در فضاهای آموزشی مورد بررسی قرار گرفت. مهمترین محورهای گفتوگو شامل موارد زیر بود:
- توسعه فضاهای فرهنگی آموزشی: بحث و تبادل نظر پیرامون گسترش و بهینهسازی فضاهایی که علاوه بر آموزش، بستری برای فعالیتهای فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان باشند.
- طراحی محیطهای یادگیری خلاق برای دانشآموزان: تأکید بر طراحی فضاهایی که به جای صرفاً کلاس درس، محیطهایی الهامبخش برای پرورش خلاقیت، تفکر انتقادی و یادگیری فعال باشند.
- همافزایی میان کانون و مجموعه نوسازی در اجرای پروژههای تربیتی و هنری: بررسی راهکارهای عملی برای همکاری نزدیکتر دو مجموعه در اجرای پروژههای مشترک که ابعاد تربیتی و هنری را در بر میگیرد.
تاکید بر نقش فضای فیزیکی و تلفیق رویکردها
در این دیدار، دیدگاههای هر دو طرف در خصوص اهمیت فضای فیزیکی در فرآیند آموزش و تربیت بیان شد:
- خواست مدیران کانون: مدیران کانون پرورش فکری با تأکید بر نقش فضای فیزیکی در ارتقای تجربه آموزشی کودکان، خواستار تعامل نزدیکتر در مراحل طراحی و تجهیز مراکز فرهنگی و مدارس شدند. این درخواست، اهمیت توجه به جزئیات معماری و طراحی داخلی را در راستای اهداف تربیتی نشان میدهد.
- پاسخ مهندس مظهری: مهندس رضا مظهری نیز ضمن استقبال از این گفتوگو و تأکید بر اهمیت همکاریهای بینبخشی، تلفیق رویکرد فرهنگی و عمرانی را یکی از مؤلفههای اصلی در تحقق عدالت آموزشی دانست. این دیدگاه، نشاندهنده نگرش جامع ادارهکل نوسازی به مقوله فضاهای آموزشی است که فراتر از صرف ساختوساز، به ابعاد تربیتی و فرهنگی نیز توجه دارد.
این همافزایی میان دو نهاد مهم، امید به ایجاد فضاهایی غنیتر و مناسبتر برای آیندهسازان استان مرکزی را افزایش میدهد.


