در حال بارگذاری...
در حال بارگذاری...
اداره کل نوسازی مدارس استان مرکزی

جهش ملی در مدرسه‌سازی: دکتر راشکی در نوسازی مرکزی، از “نظام مسئله” و نهضت هم‌اندیشی سخن گفت

مقدمه:

در راستای پیگیری و تسریع برنامه‌های ملی حوزه مدرسه‌سازی و با هدف هم‌افزایی و تبیین رویکردهای نوین، دکتر علیرضا راشکی، معاون برنامه‌ریزی و

توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، طی سفری کاری به استان مرکزی، در اداره‌کل نوسازی استان حضور یافت و با مدیران ستادی این اداره‌کل دیدار و گفت‌وگو کرد. این نشست، فرصتی برای بررسی برنامه‌ریزی ملی برای جهش مدرسه‌سازی و تبیین رویکرد “نظام مسئله” در این حوزه بود.

تبیین ابعاد کلان نهضت ملی مدرسه‌سازی و الگوی “نظام مسئله”

در این نشست تخصصی، ابعاد مختلف نهضت ملی مدرسه‌سازی و راهبردهای کلان سازمان نوسازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مهمترین محورهای گفت‌وگو شامل:

  • ابعاد کلان نهضت ملی مدرسه‌سازی: تبیین اهداف و چشم‌اندازهای این نهضت در سطح کشور.
  • الگوی نظام مسئله: معرفی و تشریح این الگو به عنوان چارچوبی برای شناسایی چالش‌ها و ارائه راهکارهای مؤثر در حوزه مدرسه‌سازی.
  • اختیارات واگذارشده به استانداران: توضیح در مورد تفویض اختیارات ویژه به استانداران برای فعال‌تر کردن ظرفیت‌های استانی در راستای مدرسه‌سازی.
  • چالش پروژه‌های نیمه‌تمام: بررسی راهکارهای تسریع در تکمیل پروژه‌های ناتمام و رفع موانع موجود.
  • الزامات برنامه‌ریزی استان‌محور: تأکید بر لزوم تدوین برنامه‌های عملیاتی متناسب با نیازها و ظرفیت‌های هر استان.

تاکید بر عدالت آموزشی و انسجام ملی در اجرا

دکتر راشکی در این نشست، به اهمیت و جایگاه ویژه مدرسه‌سازی در دولت کنونی اشاره کرد و گفت:

  • نگاه دولت چهاردهم به نهضت مدرسه‌سازی: “ریاست محترم جمهوری، نهضت مدرسه‌سازی را در رأس اهداف عدالت آموزشی قرار داده‌اند؛ اختیارات سازمانی ویژه‌ای نیز در این زمینه به استانداران واگذار شده تا ظرفیت‌های استانی فعال‌تر شوند.” این رویکرد، نشان‌دهنده عزم جدی دولت برای توسعه فضاهای آموزشی است.

وی در ادامه، با تأکید بر الگوی “نظام مسئله” طراحی‌شده در ستاد سازمان، اظهار داشت:

  • هدف از الگوی نظام مسئله: “با این مدل، همه تشکیلات—از ستاد تا استان‌ها و حلقه‌های مردمی—در جایگاه وظایف مشخص قرار گرفته‌اند؛ هدف، انسجام ملی در اجرا و هم‌افزایی در برنامه‌ریزی است.” این الگو، به دنبال ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی در تمامی سطوح برای دستیابی به اهداف نهضت مدرسه‌سازی است.

در پایان این نشست، دکتر راشکی خواستار تسریع در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام مدرسه‌سازی، برنامه‌ریزی عملیاتی استان‌ها، و تقویت ظرفیت ارزیابی و بازخورد مردمی شد. این تأکیدات، مسیر آتی فعالیت‌های اداره‌کل نوسازی استان مرکزی را در راستای اهداف ملی روشن ساخت.

لینک خبر