در دویست و سی و هشتمین جلسه مجمع خیرین مدرسه ساز استان مرکزی مطرح شد:
تأکید بر همراهی مدیران استانی برای شتابگیری کار خیر مدرسهسازی
دویست و سی و هشتمین جلسه مجمع خیرین مدرسهساز استان مرکزی با حضور حمیدرضا شاه حسینی رییس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور،ابوالفضل هندویان خیر مدرسه ساز،جلالی نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی،مظهری مدیر کل نوسازی مدارس استان مرکزی،حاج علی فخاری رییس مجمع خیرین مدرسه ساز استان،مجتبی ربیعی معاون مشارکت های مردمی نوسازی مدارس استان،امیر رجبخواه معاون فنی و اجرایی نوسازی مدارس ،روح اله امینی رییس برنامه ریزی نوسازی استان،شبیری مسول مشارکت های آموزش و پرورش و جمعی از خیرین و مسئولان استانی برگزار شد.
حمیدرضا شاه حسینی، رئیس جامعه خیرین مدرسهساز، در این نشست با اشاره به سفر به ۹ استان کشور، اظهار داشت: اگر استاندار، مدیر آموزش و پرورش و مدیر نوسازی مدارس پای کار نیایند، ما نمیتوانیم کار کنیم و کار خیر عقب میماند.
وی از حضور خیرین در کلنگزنیهای دولتی تقدیر کرد و گفت: در کلنگزنیها، خیرین را دعوت کنید؛ این حضور بسیار اثرگذار است.
شاه حسینی با اشاره به کتاب یکصدساله خیرین در استان مرکزی، که اثر مهم و مانایی است، خواستار تقدیر از خیرین مدرسهساز شد و اضافه کرد: حفظ و نگهداری از مدرسه کمتر از ساخت آن نیست. یک مدرسه باید صد سال عمر کند.
وی بر لزوم رسیدگی به نیازهای معلمان نیز تأکید و تصریح کرد: اگر حال معلم خوب نباشد، چگونه میتواند خوب تدریس کند؟ باید خیرین را به رفع نیازهای معلمان سوق دهیم.
تأکید بر همکاری مدیران استانی برای شتاببخشی به مدرسهسازی
«حمیدرضا شاهحسینی» رئیس جامعه خیرین مدرسهساز کشور بر لزوم حضور فعال استاندار، مدیران آموزش و پرورش و نوسازی مدارس در کنار خیرین برای پیشبرد پروژههای مدرسهسازی تأکید کرد.
این جلسه با حضور جمعی از مسئولان از جمله نماینده مجلس، مدیرکل نوسازی مدارس استان، رئیس مجمع خیرین مدرسهساز استان، معاونان نوسازی مدارس و جمعی از خیرین برگزار شد.
حمیدرضا شاهحسینی با اشاره به سفر به ۹ استان کشور، اظهار داشت: اگر مدیران ارشد استانی پای کار نیایند، کار خیر عقب میماند. وی از دعوت از خیرین در مراسم کلنگزنیهای دولتی تقدیر کرد و گفت این حضور بسیار اثرگذار است.
رئیس جامعه خیرین مدرسهساز کشور، حفظ و نگهداری از مدارس را امری حیاتی خواند و گفت: «یک مدرسه باید صد سال عمر کند. حفظ و نگهداری از آن کمتر از ساختش نیست.
شاهحسینی بر لزوم رسیدگی به نیازهای معلمان تأکید و تصریح کرد: «اگر حال معلم خوب نباشد، چگونه میتواند خوب تدریس کند؟ باید خیرین را به رفع نیازهای معلمان سوق دهیم.
پایداری نام نیک خیرین
ابوالفضل هندویان، خیر مدرسهساز کشوری، خطاب به خیرین گفت: اگر ناملایماتی از سوی مدیران دیدید، دلسرد نشوید. مدیران میروند، اما نام نیکشان میماند.
گزارش عملکرد نوسازی مدارس استان مرکزی
رضا مظهری، مدیرکل نوسازی مدارس استان مرکزی، در این جلسه گفت:سرانه فضای آموزشی ناحیه ۲ اراک دو و نیم متر مربع است.
وی ادامه داد: هیچ مدرسهای بدون پنل خورشیدی تحویل داده نمیشود.
مدیر کل نوسازی مدارس استان مرکزی در خصوص مدارس کانکسی گفت: هیچ مدرسه کانکسی با بیش از ده دانشآموز وجود ندارد و هدف، جمعآوری مدارس کانکسی با حتی پنج دانشآموز است.
مظهری بیان داشت: ۸۹ درصد تعهدات جشنواره بیست و ششم محقق شده و در جشنواره بیست و هفتم، تعهدات نسبت به سال گذشته دو برابر شده که بیش از ۶۵ درصد آن محقق شده است.
وی در خصوص پروژه های در دست اجرا، افزود: ۱۰۶ پروژه در حال اجراست که به صورت مشارکتی تحویل داده خواهند شد.
انشعابات؛ چالش اصلی آموزش و پرورش
پیرحسینلو، مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی، مشکل انشعابات (آب، برق، گاز) را چالشی اساسی خواند و گفت: بدون کمک خیرین نمیتوان این مشکل را حل کرد و تقریباً نیمی از امور به دست خیرین انجام میشود.
پیگیری مسئولیت اجتماعی و حل مشکلات اجرایی
مجتبی ربیعی، معاون مشارکتهای مردمی نوسازی مدارس، بر لزوم پیگیری مسئولیت اجتماعی از طریق جامعه محلی تأکید کرد.
همچنین «پور رجبخواه»، معاون فنی و اجرایی، خواستار حذف هزینه انشعابات برای مدارس اوقافی شد.
پیشنهاد تشکیل هیأت امنا برای مدارس خیرساز
همتی، یکی از خیرین مدرسهساز، اجرایی نشدن بند «خ» و موضوع انشعابات را معضلی بزرگ دانست و پیشنهاد کرد برای مدارسی که به طور کامل توسط خیرین ساخته میشوند، هیأت امنایی تشکیل شود.
کمبود تجهیزات در هنرستانها
«دمنه»، مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک اراک، به کمبود تجهیزات در هنرستانها اشاره کرد و گفت: در رشته برنامهنویسی با کمبود کامپیوتر مواجهیم و باید برای تجهیز هنرستانها چارهاندیشی شود.
هشدار درباره سرانه مطالعه و اهمیت کتابخانهها
«بهرام حسینآبادی»، عضو مجمع خیرین مدرسهساز استان، با هشدار درباره وضعیت مطالعه در کشور گفت: در حوزه خواندن، نظام ما پایینترین رتبه را به خود اختصاص داده است. وی دو رویکرد اصلی دستورالعمل «مدرسهیاری» را تقویت کتابخانهها و تقویت هنرستانها عنوان کرد.
سهم ۵۰ درصدی خیرین و ضرورت نگهداشت آنان
«حسینآبادی» با تقدیر از مشارکت گسترده خیرین اعلام کرد: بیش از ۵۰ درصد هزینهها را خیرین تقبل کردهاند. وی بر اهمیت “نگهداشت خیرین” تأکید و خاطرنشان کرد: خیرین از ۱۰۰ سال پیش در کنار ما بودهاند و حتی حمایتهای خرد مانند کمکهای دههزار تومانی نیز بسیار اثرگذار است.
لزوم شناخت جایگاه خیر توسط مدیران مدارس
وی از برگزاری جلسات توجیهی برای مدیران خبر داد و تأکید کرد: مدیر باید جایگاه خیر را به درستی بشناسد و مدارس خیرساز باید از مدیریتی ثابت برخوردار باشند تا انسجام و کیفیت کار حفظ شود.